Papirbretting

På forrige samling i februar jobbet vi med å skape form og volum ved hjelp av ulike bretteteknikker i papir. Vi lærte om «mountain fold», som betyr å brette papiret utover, og «valley fold», som betyr å brette det innover, så det dannes hhv. fjell og daler på papiret. På bildene nedenfor har jeg tegnet opp mountain fold med rødt og valley fold med grønt.

Vi prøvde oss på mange forskjellige mønstre, og noen var så vriene at det tok over en halvtime å brette ett ark. Jeg falt for det enkle mønsteret her, og det vil jeg bruke videre til å lage et produkt innen interiør.

IMAG2395

Jeg likte måten linjene snor seg fra den ene siden til den andre, men likevel forblir parallelle.

Ideen min er at denne typen bretting kan overføres til myke stoffer og danne en morsom tekstur i stoffet. Stoffet kan videre brukes til å lage f.eks. veske, pute, pennal eller fungere som et dekorelement på klesplagg. Man kan også kombinere flere stoffbiter med linjer som går i forskjellige retninger.

Nedenfor ser dere prosessen med å lage papirformene og med å overføre ideen til stoff.

Jeg streket opp på tjukt papir med rødt og grønt der jeg senere skulle brette. Matta under hjalp meg med å velge riktig avstand. Det er 4 cm mellom hver røde strek og 2 cm mellom hver grønne strek.

IMAG2498 IMAG2499

Deretter brettet jeg fjell og daler og bøyde hver fjelltopp nedover, sånn at fjellsida traff en dalside. På den andre sida av papiret bøyde jeg ned fjellene i motsatt retning, sånn at hele linja ble vridd. Disse limte jeg så fast med limstift og klemte med klesklyper mens limet tørket.

IMAG2404 IMAG2517

IMAG2519

Til slutt så papiret slik ut:

IMAG2564

Så overførte jeg ideen til stoff. Jeg fant et rutete stoff som hjalp meg med å finne riktig avstand mellom hver brett. Jeg brettet stoffet på samme måte som papiret, men her trengte jeg ikke streke opp med blyant eller lime med limstift. I stedet festet jeg brettene med sikkerhetsnåler og sydde over med symaskin til slutt. Det er eksempler på hvilke forskjellige egenskaper papir og stoff har. På bildene nedenfor viser jeg to forskjellige stoffbiter der jeg har lagt inn ulike avstander mellom hver brett og også variert hvor linjene skal skifte retning.

IMAG2508 IMAG2510

Selv om bretteprinsippet i grunn er det samme, er uttrykket ulikt på mykt stoff kontra papir. Disse rutete stoffbitene var ment som prøvelapper. I neste trinn brukte jeg ensfarget, tjukt lerretstoff og satte sammen fire stoffbiter med lignende, men bredere brettemønster til et større stoffstykke hvor brettene liksom springer ut fra midten. Jeg brukte symaskin til å sy sammen bitene.

Fire sammensydde stoffbiter med brettemønster utgjør forsida av puta, mens et større flatt stykke stoff danner baksida. Disse delene sydde jeg sammen rett mot rett.

Til slutt vrengte jeg puta og fylte den med putefyll. Her er resultatet:

Jeg syns den ble ganske morsom, og helt annerledes enn jeg hadde tenkt meg på forhånd. De stramme papirbrettene er erstattet av tøyelige, myke linjer. I alle rynkene ser jeg for meg at mønsteret forestiller en streng tegneseriebutler med bart eller kanskje en hund med masse rynker.

Her følger forslag til elevoppgave basert på arbeidet mitt.

Dette er en oppgave for elever på 8. eller 9. trinn i kunst og håndverk.

Elevene skal ved hjelp av papir og stoff designe en interiørgjenstand med en selvvalgt funksjon. De skal utarbeide en kravspesifikasjon og forholde seg til denne. Skisser utformes i papir, og ideer kan videreutvikles gjennom tegninger og stoffprøver, mens det endelige produktet skal lages ferdig i stoff. Produktet skal på én eller annen måte vise at elevene har tatt utgangspunkt i papirets muligheter for å skape form og volum og overført dette til stoff.

I oppgaven skal elevene reflektere over de ulike materialenes egenskaper, uttrykk, bruksmuligheter og begrensninger. Disse formidles gjennom en digital presentasjon av bilder og skisser, sammen med en muntlig redegjørelse av prosessen, materialer og produktet. I presentasjonen ligger også en egenvurdering av arbeidet og det ferdige produktet.

Elevene bør introduseres til forslag til ulike bretteteknikker fra læreren, og de må få tid til å bli kjent med materialene, både papir og stoff, tidlig i prosessen. De kan gjerne ha tilgang til ulike kvaliteter av papir og stoff og utnytte de forskjellige egenskapene. Ut ifra sitt behov velger de deretter materialene til produktet. Elevene kan la seg inspirere av videoer, bilder og læringsressurser på nettet, f.eks. av den typen jeg har laget ovenfor, eller de kan utveksle ideer med hverandre i klasserommet.

Oppgaven skal dekke følgende kompetansemål:

Visuell kommunikasjon:

  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

Design:

  • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

Læringsmål:

  • Dokumentere og evaluere prosessen på en forståelig og oversiktlig måte ved hjelp av bilder, skisser og en muntlig framstilling
  • Beskrive hvilke egenskaper papir og ulike typer stoff har og forklare hvordan vi kan utnytte disse egenskapene i produkter
  • Utarbeide en kravspesifikasjon og jobbe ut ifra denne
  • Lage tydelige skisser som viser ulike ideer
  • Produsere et produkt av høy håndverksmessig kvalitet

Legg igjen en kommentar